Через масштабне військове вторгнення в Україну окупаційних військ рф, багато українських громадян втратили свої будинки внаслідок їх руйнування. Найбільше це відбувалося у смузі ведення прямих військових дій, але багато житла було зруйновано і через ракетні обстріли країни, де не рідко самі ракети або їх уламки, а також інші засоби дистанційного ураження потрапляли в житлові будинки.
На даний момент збитки по зруйнованій житловій нерухомості становлять сотні мільярдів доларів, а кількісно було зруйновано сотні тисяч будинків та квартир. У зв'язку з цим і на підставі законодавчих актів було впроваджено в Україні систему компенсації збитків за зруйноване житло. При цьому є різні варіанти вирішення проблеми: ремонт, капітальна реставрація або будівництво нового житла через неможливість відновити пошкоджене.
Давайте розглянемо цю тему кілька докладніше, вкажемо на правову основу компенсацій, що виділяються, а також на проблеми, які є у цьому зв'язку.
У нас на порталі можна дізнатися більше інформації та з інших тем, як взяти участь у торгах з продажу або оренди землі в Прозорро, або як працює мала приватизація в період дії військового становища в країні.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 року № 381 було затверджено порядок надання компенсації для поновлення певних категорій об'єктів нерухомості з використанням електронної державної послуги «єВідновлення». Закон України № 2923-IX «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об'єктів нерухомості», ухвалений 23 лютого 2023 року, набрав чинності 22 травня 2023 року. 30 травня цього року Кабмін України постановою № 600 затвердив порядок надання компенсації за знищені об'єкти нерухомості.
З 01 серпня 2023 року розпочався прийом заявок на компенсацію за житло, зруйноване внаслідок воєнних дій через додаток «Дія», а 27 грудня 2023 року стартувала видача житлових сертифікатів. До вищевказаних та інших нормативно-правових актів, що стосуються програми «єВідновлення», ще вноситимуться зміни та доповнення.
Так, з 15 вересня 2023 року значно збільшено граничні суми компенсацій на ремонтні роботи: до 350 тисяч гривень для квартир у багатоквартирних будинках та до 500 тисяч гривень для окремих житлових будинків. З 01 січня 2024 року на компенсацію можуть претендувати також ті, хто вже самостійно відремонтував ушкоджене житло. Крім того, було спрощено процедуру подання заявок на компенсацію: тепер їх можна подавати не лише через додаток «Дія», а й через ЦНАП чи нотаріуса. Також співвласники житла отримали змогу подавати заявки на компенсацію. Однак цей механізм має свої проблеми, і їх можна спробувати виділити.
Незважаючи на заявлену простоту процесу отримання компенсацій в Україні за пошкоджене житло, що включає подання заяви, її розгляд, визначення розміру виплати та її отримання, на практиці виникає безліч питань, проблем та приводів для обговорень.
Однією з найбільш спірних частин є процес розгляду заяв комісією з питань надання компенсацій, яку створює виконавчі органи сільських, міських чи районних рад. Комісія, до якої входять фахівці-будівельники та інженери, виїжджає на місце для огляду зруйнованого або пошкодженого майна, підтверджує ступінь пошкоджень або руйнувань та на основі огляду складає акт, у якому визначається сума відшкодування. Це є підставою для ухвалення рішення про надання або відмову у компенсації.
До проблемних аспектів цієї процедури можна віднести:
Додаткові суперечки викликає питання застосування коефіцієнтів щодо суми компенсації, включаючи регіональні коефіцієнти, і навіть коефіцієнти, пов'язані з роком будівництва та кількістю кімнат. Однак у розрахунках не враховується ступінь руйнувань у населеному пункті загалом. У планах уряду на поточний рік — запровадження статусів для населених пунктів, залежно від ступеня руйнувань, що вплине на величину компенсації.
Ще один спірний момент стосується використання коштів із картки «еВідновлення». По-перше, у деяких виникають сумніви щодо можливості використання коштів у встановлені терміни (один рік чи півтора роки залежно від категорії ремонту). По-друге, виникають побоювання з приводу непрозорості та корупційних ризиків щодо списку компаній, у яких можна придбати будівельні матеріали або замовити ремонтні роботи.
Можна сміливо сказати, що зараз механізм не відкатано і є проблеми, і навіть проблемні моменти. На цьому ґрунті стали з'являтися випадки шахрайства. Почали з'являтися особи і навіть організації, які маніпулюють цим процесом і зловживають ним, що підвищує ризики кінцевих одержувачів допомоги.
Варто зазначити ще й те, що компенсація зруйнованого чи пошкодженого житла можлива на територіях, підконтрольних українській стороні. У пункті 6 постанови №381 йдеться про умови надання компенсації. Зокрема, там зазначено, що вона надається лише якщо «об'єкт нерухомого майна розташований на території України, крім територій активних бойових дій або тимчасово окупованих територій».
Можна насамкінець сказати і про те, що деякі нормативно-правові аспекти вирішення проблеми компенсації за пошкоджене чи зруйноване житло є. Проте такого механізму поки що немає щодо комерційної та промислової нерухомості. Тут рекомендується зібрати необхідний пакет документів, що підтверджує розмір та вартість збитків. Коли у держави з'явиться можливість, буде розпочато процедуру компенсації і за цим напрямом. Нині у пріоритеті житловий сектор.