Про оренду державного майна через аукціони Прозорро.Продажі
Зміст
Які об'єкти комунальної та державної власності можуть бути здані в оренду
Що принципово змінилося в процедурі здачі в оренду нерухомості державної та комунальної власності?
Як здійснюється процес передачі держмайна в оренду приватним або юридичним особам?
Хто не може брати участь в аукціонах оренди держвласності
Після введення ще у 2020 році Закону №157-IX, що визначає порядок здачі в оренду підприємств, нерухомості та іншого майна державної власності, такі об'єкти стали реально доступні для будь-яких охочих фізичних або юридичних осіб.
Цю власність може бути здано в оренду тільки за допомогою публічного відкритого аукціону, що реалізується через електронну платформу Прозорро.Продажі. У цьому було головне нововведення. Давайте розглянемо це дещо ширше, вкажемо на особливості цієї процедури, а також, які є обмеження для потенційних орендарів під час участі в торгах.
Щоб розглянути актуальні торги за темами оренди, які проводяться в Prozorro.Sale, можна їх вивчити у нас на сайті. Ось для прикладу, оренда землі, можна окремо виділити оренду комерційної нерухомості різного призначення, або ж повний перелік оренди комунальної та державної власності.
Які об'єкти комунальної та державної власності можуть бути здані в оренду
Давайте вкажемо на те, які об'єкти можуть бути здані в оренду за допомогою електронного аукціону за умови, що їх власником є держава. Тут можна виділити:
- приміщення, будівлі та споруди державної власності;
- цілісні майнові комплекси державних підприємств та їхні підрозділи;
- земельні ділянки сільськогосподарського призначення, (їх можна тільки взяти в оренду, їх не продають, якщо їх власник держава);
- майно, не включене до статутного капіталу під час приватизації;
- об'єкти, заборонені до приватизації, але доступні для оренди комерційними організаціями;
- нерухомість і власність державних акціонерних компаній та їхніх дочірніх структур;
- майно, закріплене за підприємствами для ведення господарської діяльності та включене до статутного капіталу;
- активи державних служб, відомств і агентств, що не використовуються в їхній повсякденній діяльності;
- інші окремі об'єкти державної власності.
Ці активи, якщо ухвалено рішення їх передати в оренду, буде виставлено на відкриті торги в Прозорро, де може поборотися на аукціоні за них будь-який охочий.
Що принципово змінилося в процедурі здачі в оренду нерухомості державної та комунальної власності?
Якщо розглядати, що саме змінилося в процесі та процедурі передачі в оренду об'єктів держвласності, то тут можна виділити:
- публікація інформації - вся інформація про доступні об'єкти для оренди буде опублікована у відкритих джерелах, щоб будь-який зацікавлений міг ознайомитися з нею;
- ініціювання - процес оренди може бути ініційований будь-яким державним підприємством або організацією, що збільшує доступність та усуває обмеження на коло осіб, які можуть виступати ініціаторами;
- права визначаються через відкритий інтернет-аукціон - права на оренду надаватимуться виключно через відкриті онлайн-аукціони, що забезпечує рівні умови для всіх учасників;
- процедура аукціону - аукціони проводитимуться відповідно до алгоритмів, аналогічних тим, що використовуються під час малої приватизації, забезпечуючи прозорість і чесність процесу;
- відкритість договорів - усі договори оренди, включно з тими, що були укладені раніше, мають бути опубліковані на електронному торговельному майданчику, забезпечуючи повний доступ до інформації;
- продовження договору - продовження оренди також відбуватиметься через аукціон, причому сумлінний поточний орендар матиме пріоритетне право на продовження оренди;
- заборона на безоплатне користування - державне або комунальне майно не може бути передано в безоплатне користування або позику;
- стартова ціна - для переважної більшості об'єктів оренди стартова ціна визначатиметься їхньою балансовою вартістю, а не ринковою ціною, що робить оренду більш доступною та цікавою;
- умови використання майна - орендар, який отримав право на оренду через чесний аукціон, отримає більше свободи у використанні орендованого майна, з мінімальними обмеженнями.
Цей підхід спрямований на забезпечення прозорості та справедливості в процесі оренди державного майна, а також на максимізацію ефективності використання державних активів.
Окремо варто сказати про аукціони з повторної здачі в оренду. Якщо останній орендар виконав усі свої зобов'язання за минулим договором і хоче знову взяти в оренду цей об'єкт, то в нього буде пріоритетне право. Ми тему аукціонів з продовження прав оренди в Прозорро розглядали детальніше.
Якщо коротко, то переважне право дає можливість останньому орендареві залишитися таким, якщо він в останньому особистому раунді відкритого аукціону погодиться на найбільшу ціну, що утворилася в процесі проведення торгів.
Як здійснюється процес передачі держмайна в оренду приватним або юридичним особам?
Схематично процес здачі в оренду держмайна матиме такий вигляд:
- ухвалення рішення про передачу в оренду - уповноважений орган ухвалює рішення про здачу в оренду майна, яке перебуває на його балансі;
- публікація інформації про об'єкт - дані про майбутній об'єкт розміщуються у відкритому доступі в електронній системі уповноваженого органу для забезпечення максимальної прозорості;
- включення об'єкта до переліку або окремого лота - ухвалюється рішення про включення цього об'єкта до одного з передбачених переліків або формується окремий лот для аукціону;
- оповіщення про майбутню оренду - у публічний доступ надходить інформація у вигляді оголошення про майбутні об'єкти майна, які будуть здані в оренду;
- проведення публічного аукціону - у призначений час проводять електронний аукціон, на якому учасники змагаються за право оренди, визначаючи при цьому розмір орендної плати в конкурентній боротьбі;
- оголошення результатів аукціону - в електронній системі публікується інформація про переможця аукціону, після чого розміщується також у публічному доступі підписаний договір оренди державного майна з цим переможцем.
Щоб узяти участь у таких торгах, достатньо подати свою заявку на участь, сплатити гарантійний збір, якщо це передбачено процедурою, і надати свою пропозицію. На торгах в учасників буде три спроби, щоб перебити ставку своїх конкурентів і взяти цей об'єкт в оренду.
Хто не може брати участь в аукціонах оренди держвласності
У торгах Прозорро.Продажі можуть брати участь практично всі охочі за деякими винятками. На ці винятки варто вказати, а саме:
- особи або організації, на яких накладено санкції відповідно до Закону України «Про санкції»;
- компанії та особи, пов'язані з державою агресором;
- компанії або фізичні особи, які не розкрили інформацію про своїх бенефіціарних власників, що є порушенням вимог законодавства;
- учасники або пов'язані з ними особи зареєстровані в країнах, включених до списку FATF (країни, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню грошей), а також компанії, де 50% і більше капіталу належать таким особам;
- особи або компанії, які перебувають у процесі банкрутства або ті, хто є власниками чи співвласниками таких підприємств;
- працівники організацій, які виступають у ролі орендодавця, також не можуть брати участь в аукціонах.
Решта учасників можуть подати свої пропозиції на торги. При цьому результати у вигляді опублікованого договору можна завжди побачити в електронній системі у вільному доступі.