Будівельні тендери в Україні в Прозорро, що потрібно знати: новини, особливості, процедура

Тематика статті
Зміст
Зміни в законодавстві по темі будівництва на бюджетні гроші
Хто може оголосити тендер з будівництва в Прозорро.Закупівлі?
Яке базове значення має реалізація закупівель через Prozorro? 
Процес проведення тендерів у системі Prozorro

Ринок будівництва в Україні можна розділити на державний сектор і комерційний. В умовах сучасних реалій, війни і важкого економічного становища, комерційне будівництво проводять переважно в Західній Україні та на гроші іноземних фондів і держкошти. Сам по собі цей ринок переживає важкий період, проте проєкти реалізуються. 

Державний сектор цілком здатний забезпечити багато компаній у країні роботою і доходом, особливо це стосується теми реконструкції, відновлення зруйнованих об'єктів, будівельні роботи спецспоруд тощо. Давайте детальніше розглянемо питання: тендери на будівництво від держзамовників, як знайти будівельні замовлення без посередників і безплатно, особливості реалізації їх у системі Прозорро.Закупівлі.

Якщо ви хочете вигравати тендери в Prozorro, вам буде цікава інформація у нас на сайті. Для прикладу, особливості та правила участі в тендерах закупівель в Україні, або ж, як знайти замовлення з вантажоперевезень на аукціоні Prozorro.

Зміни в законодавстві по темі будівництва на бюджетні гроші

Проведення будівельних тендерів в Україні регулюється Законом «Про публічні закупівлі», який визначає правові та економічні аспекти цієї діяльності за рахунок державних коштів. У жовтні 2024 року до закону було внесено важливі зміни, спрямовані на покращення прозорості у сфері будівельних закупівель.

Які зміни впроваджено на законодавчому рівні:

  1. обов'язкова публікація кошторисів - замовники будівельних тендерів зобов'язані розміщувати в системі Prozorro детальні кошториси, включно з вартістю будівельних матеріалів, що дає змогу громадянам слідкувати за витрачанням бюджетних коштів і знижує ймовірність корупції;
  2. строки оприлюднення - інформація про вартість матеріалів має бути розміщена протягом 3-х робочих днів після підписання договору з підрядником або внесення до нього змін;
  3. зміст даних, що публікуються, - у документах, що розміщуються на платформі, необхідно зазначати:
  • найменування матеріалів;
  • технічні характеристики;
  • одиницю виміру;
  • відпускну ціну;
  • кількість;
  • вартість доставки;
  • складські витрати.

      4. застосування закону - вимоги закону застосовуються як у мирний час, так і в умовах воєнного стану, що дає змогу підтримувати постійну прозорість у будівельних закупівлях.

Ці зміни спрямовані на посилення контролю за державними витратами в будівельній галузі та підвищення довіри суспільства до процесу закупівель.

Хто може оголосити тендер з будівництва в Прозорро.Закупівлі?

Будівельні тендери в системі Prozorro проводяться державними та муніципальними установами, а також підприємствами з державною участю. Побачити приватні тендери на будівництво, в даній системі немає можливості. Однак деякі авторизовані офіційні інтернет-майданчики Prozorro розміщують як особисту ініціативу замовлення на будівельні роботи від приватних осіб, але тільки на своїй платформі.   

І так, основні організатори аукціонів з будівництва, ремонту та реконструкції:

  • державні органи та установи - міністерства, агентства, обласні та районні адміністрації, школи, лікарні та інші;
  • муніципальна влада - міські та сільські ради, комунальні підприємства;
  • державні підприємства - великі, середні та малі компанії, що частково або повністю належать державі, наприклад, в енергетичному або транспортному секторі.

Мета всіх таких аукціонів - будівництво, модернізація або ремонт виробничих об'єктів, офісів, приміщень, транспортних вузлів, доріг та інших об'єктів. А також розвиток місцевої інфраструктури, включно з будівництвом нових об'єктів або ремонтом/модернізацією наявних.

Яке базове значення має реалізація закупівель через Prozorro? 

Можна виділити низку принципів, заради яких тендери на будівництво проводяться таким чином в електронній публічній системі. Тут можна вказати:

  • прозорість і відкритість - тендери через Prozorro забезпечують відкритий доступ до інформації, що знижує ризики корупції, будь-хто охочий може їх детально вивчити;
  • ефективність та економія - конкурентні торги сприяють зниженню вартості послуг, матеріалів і робіт, що допомагає ефективніше використовувати бюджетні кошти;
  • якість і контроль - участь різних компаній дає змогу замовникам вибрати найбільш якісну пропозицію, що забезпечує краще виконання контрактів;
  • дотримання законодавства - державні установи зобов'язані виконувати закупівлі в межах закону, щоб уникнути необґрунтованих витрат і дотриматися бюджетних обмежень;
  • контроль правоохоронних органів і громадськості - контроль перших під великим сумнівом в Україні, тому що корупцію тільки силами громадських ініціатив не побороти, а на державному рівні крадіжки залишаються головною проблемою країни, навіть у воєнний час;
  • розвиток економіки та сектору - будівельні проєкти стимулюють економічне зростання, створюючи робочі місця і збільшуючи попит на будівельні матеріали та послуги, надаючи можливість заробляти різним комерційним компаніям.

Економія бюджетних коштів відбувається у зв'язку з впровадженням Прозорро.Закупівлі. Електронна система сама по собі в змозі за рахунок публічності та відкритості вказати на високий ризик корупції в тендері та його результатах. Однак повне сприяння в крадіжці бюджетних коштів з боку правоохоронних органів і правлячої еліти України створює природне тло думки про країну, як про одну з найбільш неблагонадійних і проблемних у світі.   

Процес проведення тендерів у системі Prozorro

Варто також зупинитися на темі участі в закупівельних торгах у Прозорро.Закупівлі. Звичайні компанії цілком реально можуть виграти аукціон, а в разі порушень оскаржити результати і процес проведення тендера. На які етапи поділяється реалізація будівельного тендера:

  1. планування закупівлі та визначення потреби - замовник визначає обсяг і характер необхідних робіт, проводить підготовчі розрахунки, затверджує план будівництва, ремонту або реконструкції; 
  2. формування бюджету - розробляється кошторис з урахуванням усіх витрат;
  3. публікація оголошення - на платформі Prozorro публікується оголошення з вимогами, технічними характеристиками та умовами участі, встановлюються терміни подання заявок;
  4. подання пропозицій - учасники реєструються на акредитованих електронних майданчиках, підключених до Prozorro, а потім готують і подають тендерні пропозиції, включно з технічною та фінансовою документацією (період запитань і подання пропозицій від учасників);
  5. оцінка пропозицій - замовник перевіряє відповідність пропозицій встановленим вимогам, оцінку проводять на основі заздалегідь визначених критеріїв, як-от ціни, якість, терміни виконання та інші фактори;
  6. електронний аукціон - якщо передбачено, проводиться електронний аукціон, де учасники можуть покращувати свої цінові пропозиції в реальному часі.
  7. за результатами аукціону визначається переможець тендеру автоматично;
  8. укладення договору - з переможцем підписується договір на виконання будівельних робіт.

Договір і додатки до нього розміщуються в системі Prozorro для забезпечення прозорості. Учасники, які програли, та будь-які охочі можуть вивчити його детально. Дотримання цієї процедури забезпечує відкритість і конкурентоспроможність процесу тендерів, що сприяє ефективному витрачанню державних коштів і підвищенню якості виконуваних робіт.
 

Теми