Що таке техогляд у Німеччині HU (Hauptuntersuchung) і як трактувати TÜV-наклейки на авто?
У Німеччині обов'язковим є державний технічний огляд транспортних засобів. Кожен автомобіль повинен проходити обов'язковий техогляд - Hauptuntersuchung (HU), який включає в себе перевірку безпеки (HU) і контроль викидів відпрацьованих газів (AU). Основна мета, упевнитися, що транспортний засіб в порядку, безпечний для дорожнього руху і відповідає екологічним нормам.
Німецькі правила дорожнього руху передбачають обов'язковість процедури, де авто повинно приїхати в пункт технічного огляду з документами, і пройти його. За фактом проходження видається спеціальна наклейка. Це стосується і тих українців, хто приїхав до цієї країни на своєму автомобілі, відкрив тут статус тимчасового захисту (параграф 24).
Розгляньмо питання: що потрібно для того, щоб пройти техогляд автомобіля в Німеччині, які автомобілі потрапляють під техогляд, а також розглянемо детально позначення на TÜV-наклейці.
Для наших громадян, хто перебуває в цій країні, буде цікава й інша інформація з нашого сайту. Вам може бути цікаво: як поміняти українські права на німецькі, вимоги та особливості процедури, скільки коштує поміняти українські права на німецькі. Або ж - як отримати водійське посвідчення в Німеччині, всі нюанси і вартість, детально про досвід про те, як оформити права в Німеччині з нуля.
Терміни та візуальні позначення на номерному знаку
ТО автомобіля в даній країні є обов'язковим, в результаті вам видається наклейка, якщо ви успішно пройшли всі процедури. Тому почнемо з пояснення того, що позначають кольори та коди на ній.
Позначення TÜV-наклейок - поєднують колірний код і числову абревіатуру. Колір позначає рік чергового техогляду за шестирічним циклом, це виглядає так:
- 2025 - помаранчевий;
- 2026 - синій;
- 2027 - жовтий;
- 2028 - коричневий;
- 2029 - рожевий;
- 2030 - зелений;
- потім цикл повторюється.
У центрі вказано двозначний рік (наприклад, «27» - означає 2027).
Чорна зубчаста мітка (дуга або стрілка): показує місяць, як шкала годинника - якщо на «12», то грудень і т.д.
Дія наклейки - техогляд має бути пройдений саме в зазначений місяць, наприклад, при маркері «06» - у червні. Тобто в цей період вам необхідно приїхати в пункт техогляду.
Що якщо не пройти вчасно - штраф за техогляд
Ось на цьому моменті варто зупинитися детальніше. Процедура для авто, які експлуатуються на території Німеччини на постійній основі, є обов'язковою. У зазначений на TÜV-наклейці період вам потрібно розглянути пункти техогляду, вибрати зручний або вільний і записатися на технічний огляд.
Якщо ви цього не зробите, то:
- протягом 2 місяців - усне попередження;
- 2-3 місяці протермінування - штраф 15 євро;
- 4-8 місяців - штраф 25€;
- понад 8 місяців - 60 євро + 1 штрафний бал у системі Flensburg.
Простіше кажучи, ви злісно порушуєте правила дорожнього руху Німеччини, якщо затягуєте з ТО вашого автомобіля. У цій країні не рекомендується робити цього, особливо якщо вам важлива інтеграція в німецьке суспільство, і ви хочете залишитися тут на тривалий період.
Коротенько, як проходить техогляд (HU/AU):
- ви обираєте акредитований центр - TÜV, DEKRA, GTÜ, KÜS або інші;
- проводиться попередня перевірка (Vorabuntersuchung) - виявляють дрібні несправності, вартість приблизно 15-50 євро;
- здійснюється HU і AU плюс видача нової наліпки - з урахуванням робіт ціна становить приблизно 100-150 €;
- у разі серйозних недоліків - видають відмову та термін на усунення, якщо не усунути, авто заборонено експлуатувати;
- після усунення недоліків - повторний огляд і видача наклейки, при простроченні штрафи як вище.
Водіння з простроченою наклейкою - погана ідея. За фактом, поліція рідко зупиняє відразу, але порушення зафіксують під час зупинки або контролю. Але при аварії з відомими несправностями страхова може відмовити. І при понад 4 місяці прострочення - ризикуєте штрафами, балами, забороною на поїздки. Для резидента Німеччини - іноземця, це дорога до великих труднощів в отриманні ВНЖ. Це стосується безпосередньо й українців, не допускайте дурниць!
Особливості для іноземців та українців
Іноземні водії можуть водити авто за своїми правами перші 6 місяців з дня постановки на облік у Німеччині. Але це не стосується українців у статусі тимчасового захисту (параграф 24). Для цього українські права в Німеччині, (нового міжнародного зразка), повністю підходять, їм нічого міняти не треба, можна весь термін користуватися ними. Німецьке водійське посвідчення нашим співвітчизникам потрібно отримувати тільки тоді, коли вони відходять від тимчасового захисту і отримують ВНЖ (віза в Німеччині під будь-яким офіційним приводом).
Для авто з іноземними номерами - дозволено їздити до 6 місяців без реєстрації в Німеччині, далі потрібне взяття на облік і TÜV, інакше штрафи і можлива конфіскація.
Ситуація з українськими водіями та авто така:
- Визнання українських водійських прав - з 27 липня 2022 року до 06 березня 2026 року українські водійські права визнають у ЄС, включно з Німеччиною, без необхідності складання тесту або перекладу, (німецькі права отримувати не потрібно).
- Тимчасове використання українських автомобілів - перші 12 місяців після в'їзду українці можуть їздити на авто з українськими номерами без реєстрації. Після року (з 01 жовтня 2024) необхідно реєструвати авто в Німеччині, інакше штраф - 70 € і 1 штрафний бал.
Покрокова інструкція для іноземців/українців
Розглянемо у вигляді наочної інформації, що потрібно робити українцям та іноземцям на своїх авто в Німеччині:
Этап | Що робити |
---|---|
В’їзд і перші 12 міс. | Можна їздити з українськими номерами та правами без перекладу та CoC. Однак техогляд HU/AU обов’язковий. |
До закінчення терміну HU | Дізнайтесь колір/рік наклейки, запишіться на HU/AU у TÜV/DEKRA. Пройдіть попередній огляд. |
Після 12 місяців | Підготуйте всі документи: техпаспорт, CoC/експертиза, страховка, HU/AU, ID, переклад. Подача на реєстрацію (Zulassungsstelle). Оплата мита (50–70 €). Отримання AG номерних знаків. |
Проходьте техогляд кожні 2 роки | Слідкуйте за кольором наклейки та місяцем. Краще проходити до крайнього терміну. Нагадування від TÜV доступні. |
Рекомендації та корисні поради
Наприкінці варто дати деякі корисні поради тим, хто перебуває на своєму автомобілі в цій країні, і планує ще тривалий час проживати тут. Якщо ви на своєму авто з українськими номерами плануєте й надалі користуватися машиною, то вам слід врахувати, що:
- попередня діагностика допомагає знизити ризик відмови та додаткових витрат, як наслідок, під час проходження ТО;
- запис на техогляд проводиться онлайн, часто обслуговування англійською та українською є доступним;
- страховка - стандартна німецька Haftpflicht є обов'язковою, українці можуть оформити тимчасову «Grüne Karte», це спосіб заощаджувати;
- утилізація/реекспорт авто - якщо CoC-сертифікату немає; страховка - якщо CoC-сертифікату немає.
Система техогляду в Німеччині прозора і справедлива, з чітким візуальним позначенням термінів. Іноземцям, особливо українцям, важливо розуміти, що HU/AU обов'язкові незалежно від громадянства і статусу в країні. Прострочення HU - це штрафи і ризики, нехтування реєстрацією - ще більш серйозні наслідки. У цій країні краще відразу серйозно ставитися до вимог. Усі ваші дії фіксуються, а порушення, особливо злісне нехтування, практично напевно негативно позначиться на ваших спробах отримати посвідку на проживання, якщо ви вирішите її тут оформити. Зважайте на це!