Будь-яка закупівельна діяльність суб'єктів з державним фінансуванням має здійснюватися за допомогою електронної системи Прозорро.Закупівлі. Це буде справедливо і при закупівлях електроенергії. Згідно з чинними нормами Закону про ринок електроенергії, постачання і розподіл повинні здійснювати різні суб'єкти. Це означає, що необхідно держкомпанії провести різні торги, однак це не завжди обов'язково. Давайте дещо розкриємо цю тему.
Для державних малих підприємств з договірним споживанням електроенергії до 50 кВт є можливість бути визнаними малими непобутовими споживачами. Це дозволяє їм використовувати універсальну послугу під час закупівлі електроенергії. При цьому такі умови дозволяють швидко здійснити закупівлю, для цього можна скористатися електронним каталогом Prozorro Market. Ми вже писали про таку можливість, ось стаття на цю тему.
Закупівля електроенергії може здійснюватися як універсальна послуга, якщо річна сума споживання не перевищує 200 тисяч гривень. Це підтверджується листом Міністерства економічного розвитку від 13 грудня 2018 року № 3304-04/54502-07.
Бюджетні організації з таким рівнем споживання не зобов'язані користуватися універсальною послугою, але мають на це право. Це також підтверджується листом Державної казначейської служби України (ДКСУ) від 16 жовтня 2019 року № 16-06-06/17717. Якщо закупівля здійснюється за допомогою Прозорро Маркет, то договір міститиме в собі одразу і поставку, і розподіл.
Державні організації з річним споживанням електроенергії на суму понад 200 тисяч гривень не можуть використовувати універсальну послугу. За неправильну закупівлю електроенергії бюджетні компанії можуть бути притягнуті до відповідальності, як зазначено в листі Мінекономрозвитку № 3304-04/54502-07, що посилається на ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07 грудня 1984 року № 8073-X.
І лист Мінекономрозвитку № 3304-04/54502-07, і роз'яснення ДКСУ в листі № 16-06-06/17717 від 16 жовтня 2019 року вказують на необхідність використання конкурентного середовища на ринку поставок електроенергії під час закупівлі цієї послуги. У зв'язку з цим великі бюджетні організації та підприємства (з річним обсягом споживання понад 200 тисяч гривень) повинні проводити тендери на закупівлю електроенергії. Пряме використання універсальної послуги для таких компаній не допускається, хоча її застосування можливе, якщо двічі були скасовані відкриті торги або була застосована переговорна процедура. На практиці найчастіше обирають другий варіант, оскільки в разі обслуговування території єдиним суб'єктом відкриті конкурентні торги неможливі.
Однак слід враховувати, що Міністерство економічного розвитку для великих державних компаній рекомендує використовувати відкритий конкурентний аукціон при закупівлі електроенергії.