(044) 300-25-56

Нові закони для біженців з України в Польщі, що потрібно знати!

Тематика статті
Зміст
 
Продовження легального статусу PESEL UKR – строки закінчення дії та інші питання
Зміни міграційної політики Польщі
 
PESEL і контроль: цифрова ідентифікація під жорстким наглядом
Соціальна допомога і житло — доступ тепер тільки за заслугами

У жовтні 2025 року законодавство Польщі змінилося, країна ввела серію значущих правових змін, що стосуються становища громадян України та інших іноземців, які знаходяться на її території. Якщо оформлений тимчасовий захист у Польщі для українців, ці зміни також торкнуться даної категорії громадян.

Це важливо як для легального статусу перебування, так і доступу до соціальної допомоги, можливості отримання притулку, а також механізму контролю через системи PESEL і міграційні бази. Метою реформ, за офіційною версією, є «упорядкування системи», «запобігання зловживанням» і «забезпечення прозорості» допомоги. Нововведення зачепили як осіб, що вже знаходяться в країні, так і тих, хто планує в’їзд і оформлення тимчасового захисту, включаючи охочих отримати біженство в Польщі. Що змінилося – розглянемо докладніше.

💼 Дізнайтеся також! Як знайти роботу в Польщі, допомога в пошуку, чи є робота для українців у цій країні, що потрібно знати – корисно на дану тему

 

Продовження легального статусу PESEL UKR – строки закінчення дії та інші питання

З початку жовтня було офіційно продовжено легальне перебування громадян України, які знаходяться в Польщі на підставі PESEL UKR (Песел Укр). Це стосується людей, які прибули після 24 лютого 2022 року і отримали статус тимчасового захисту (ochrona czasowa). Новий строк дії перебування — до 4 березня 2026 року.

📌 Важливо! Українцю в цій країні слід розуміти, що продовження статусу тимчасового захисту після цієї дати також можливе через рішення Ради ЄС продовжити його до березня 2027 року, але зміниться соціальне страхування, рівень підтримки та інші значущі фактори перебування, що діють на момент внесених змін у законодавство.

Разом із цим введено ряд уточнень: зміни стосуються можливості зміни статусу, реєстрації через PESEL та виключення для деяких категорій. Особливо підкреслено, що «короткі» перетини кордону більше не дають права на ті ж соціальні гарантії, що й довгострокове перебування.

Перебування українців у Польщі вважається законним без необхідності продовження віз чи дозволів, за умови реєстрації в системі PESEL UKR. Змінити статус можливо при виконанні кількох умов: наявність статусу UKR на 4 березня 2024 року, постійне перебування та відсутність негативного висновку служб.

Які внесла зміни Польща для українців та інших іноземців:

  • Громадяни, які використовують mały ruch graniczny (мале прикордонне пересування), виключаються з усіх форм матеріальної підтримки.
  • Реєстрація дитини для PESEL UKR тепер вимагає особистої явки — виключено подання даних без фізичної присутності.
  • Уточнено, що деякі категорії іноземців можуть бути виключені з продовження, якщо порушили умови перебування або надали неправдиві відомості.

🌀 Висновок! Хоча продовження строку дії до 2026 року виглядає як позитивний крок, воно супроводжується посиленням правил і акцентом на «доведеної легальності» перебування. Це може обмежити доступ до допомоги для тих, хто не зможе підтвердити своє становище документально.

Зміни міграційної політики Польщі

Польське законодавство про притулок зазнало коригувань, що зачіпають базові права іноземних громадян на подання заяв на захист. Основні зміни пов’язані з обмеженням подання заяв у певних зонах і тимчасовими заходами зі стримування міграційного тиску на східному кордоні.

Також введені поняття, які дозволяють владі юридично інтерпретувати дії мігрантів або третіх країн як інструмент тиску. Правила також розширили перелік причин, за якими особа може бути позбавлена захисту.

Що ще передбачає нове законодавство:

  1. Введено правове поняття instrumentalizacja — коли міграція використовується як спосіб політичного тиску на Польщу.
  2. Скасовано механізм «залишення без розгляду» (art. 33 ust. 1a), який раніше дозволяв відхилити заяву на притулок за формальними причинами – це означає, що нелегально потрапила в країну особа може подати на притулок чи біженство, і її заяву зобов’язані будуть розглянути влада.
  3. Введено можливість позбавлення статусу, якщо людина становить загрозу для безпеки країни або вчинила тяжкий злочин.
  4. При цьому не виключена можливість оскарження відмови через адміністративні або судові процедури.

Висновок! Новий підхід обмежує універсальний доступ до процедур притулку, посилюючи національний контроль і підкреслюючи пріоритет інтересів безпеки над гуманітарними аспектами.

🎓 Також дізнайтеся! Якщо ви закінчили університет або інший ВНЗ в Україні, то ось вам інформація, як підтвердити свій диплом у Польщі про середню чи вищу освіту.

 

PESEL і контроль: цифрова ідентифікація під жорстким наглядом

Один із ключових елементів реформи — посилення ролі системи PESEL (номер соціального страхування), як інструменту контролю над міграцією. Закон вимагає обов’язкової реєстрації всіх іноземців, що претендують на соціальну допомогу, з підтвердженням факту фізичного перебування в країні.

Особлива увага приділена дітям і неповнолітнім — у нових правилах немає місця дистанційній реєстрації. Окрім цього, органи отримали право на пряму інтеграцію баз даних із прикордонною службою та міграційним відомством. Це означає, що всі одержувачі допомоги знаходяться під фактичним адміністративним наглядом.

У даній сфері, що змінилося:

  • PESEL UKR тепер не просто номер — це інструмент верифікації права на перебування, допомогу (виплати в Польщі для українців, медичні страховки, навчання в Польщі для українців тощо), а також роботу в Польщі.
  • Реєстрація неповнолітніх тепер можлива тільки при їх фізичній присутності разом із батьком.
  • Дані PESEL пов’язані з базою Straż Graniczna — при невідповідності відомостей можливе автоматичне припинення права на допомогу.
  • Органи зобов’язані зберігати дані в закритих системах, але все частіше використовуються алгоритми виявлення «фіктивних» реєстрацій.
  • Зміни спрямовані на боротьбу зі спробами зловживання соціальними системами через підроблені реєстрації.

Висновок! PESEL стає не просто номером, а повноправним механізмом міграційного контролю, при цьому прозорість посилюється на шкоду анонімності та гнучкості. Це вплине на життя в Польщі для тих, хто вже довго проживає в країні, а також тих, хто планує приїхати сюди з метою відкриття тимчасового захисту.

Соціальна допомога і житло — доступ тепер тільки за заслугами

Жовтневі поправки суттєво змінили порядок отримання соціальної допомоги, включаючи допомоги, житло і харчування, змінилися положення з медичною страховкою.

🔥 Що фактично змінилося! Влада впровадила умовний принцип — доступ до ресурсів отримують тільки ті, хто бере участь у житті суспільства: прагнуть до роботи в Польщі або її мають, (включаючи зареєстрований фріланс), їх безпосередньо цікавить навчання в Польщі (вступають до університетів і ВНЗ, шукають інше місце навчання), діти повинні бути офіційно зареєстровані в польських школах.

Колективне розміщення після 31 жовтня 2025 року буде надаватися виключно уразливим категоріям. Це кардинальний поворот від колишньої моделі універсальної підтримки, спрямованої на всіх біженців.

Також зміни торкнуться:

  • Świadczenie rodzinne (наприклад, 800+) буде доступне тільки при наявності доходу не нижче 50% від мінімальної зарплати або при офіційній зайнятості. Фактично тут потрібна вже робоча віза або офіційне працевлаштування.
  • Допомога не припиняється відразу при втраті роботи — діє перехідний період: 3 місяці (або 6 для багатодітних сімей).
  • Особи, які перетинають кордон у рамках mały ruch graniczny, виключаються з усіх видів соціальної допомоги.
  • Безкоштовне житло і харчування в ośrodkach zbiorowych припиняється з листопада 2025 року, крім випадків інвалідності, вагітності або наявності малолітніх дітей.
  • Скасовується єдиний портал працевлаштування (Portal Pracy) — тепер реєстрація проводиться через воєводські бази та індивідуальні канали. Це швидше за все утруднить працевлаштування для біженців.
  • Багато медичних послуг будуть недоступні (тільки найосновніші) для тих, хто не має роботи, а їхні діти не навчаються в польських школах.

🧩 Висновок! Польща відходить від принципу універсальної допомоги в бік адресної підтримки, надаючи ресурси тільки тим, хто «доводить свою інтеграцію та користь». Це робить систему менш уразливою, але водночас менш доступною.

🩸 Жовтневі зміни в польському законодавстві — стали очевидним поворотом у бік посилення міграційної політики. Продовження статусу для громадян України супроводжується обмеженнями, які ускладнюють отримання допомоги і вимагають постійного підтвердження перебування та активності (робота, навчання, офіційна самозайнятість). Питання притулку більше не вирішується за універсальною схемою — з’явилися нові правові фільтри, кордони і механізми відмови.

Система PESEL перетворюється на інструмент не тільки ідентифікації, але й нагляду, а доступ до житла і фінансів тепер напряму залежить від участі в польському суспільстві. Польща чітко демонструє курс на селективну інтеграцію — не для всіх, а для тих, хто відповідає новим умовам.

Підписуйтесь на наш телеграм канал та дізнавайтесь першими актуальні новини та корисні матеріали про життя Українців в Європі.
Теми