Протидія корупції в Україні одна з найактуальніших проблем, яка переслідує країну впродовж усього терміну її незалежного існування. Ця проблема сягнула глобальних масштабів у державній закупівельній діяльності, частково тому і було впроваджено електронну систему Прозорро.Закупівлі.
Також 14 жовтня 2014 року було ухвалено Закон України №1700-18 "Про запобігання корупції", одним із наслідків якого стало створення Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Низку ініціатив було впроваджено і в електронних тендерах держкомпаній та організацій, які купують товари, послуги та роботи.
Давайте розглянемо головним чином питання про те, яким чином Prozorro і законодавство допомагає протистояти корупції та розширює можливості для чесної участі в аукціонах електронної системи.
Унаслідок виведення державних закупівель у публічну сферу, де всі охочі можуть бачити й вивчати умови в тендерній документації, поведінку замовника торгів - державної компанії чи організації, оцінку переможця аукціону, цінове позиціювання та кінцевий договір купівлі-продажу (договір надання послуг чи робіт), вдається протистояти корупції.
Впровадження формули роботи Prozorro - "Всі бачать все", відкриває можливості публічної оцінки роботи державних органів і чиновників, які займаються закупівлями. Також ця формула і прозорість роботи допомагають і іншій платформі Прозорро.Продажі, де реалізуються або здаються в оренду нерухомість і активи держвласності.
За допомогою публічності та незалежної від дій чиновників автоматизації, за державний об'єкт продажу вдається отримати чесну ринкову ціну без корупції, а переможцем торгів стає та компанія чи особа, яка запропонувала найкращу ціну. Сама по собі електронна система може здійснювати запобігання корупції, принципи її роботи допомагають робити це.
Більше інформації про роботу електронної платформи Прозорро.Продажі у нас на сайті.
Інформаційна відкритість публічних торгів у Прозорро.Продажі та тендерів із закупівель у Прозорро.Закупівлі, а також законодавство у цій сфері, відкривають можливості безпосередньо протистояти корупції. Цьому ж допомагає і ЗУ про корупцію.
Які існують безпосередні способи впливати на чесність проведення торгів продажу/оренди державної власності та тендерів держзакупівель:
Останній пункт регулюється Порядком затвердженим Наказом від 26.04.2021 № 70-21 "Про затвердження Порядку організації роботи з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами, у Національному агентстві України з питань державної служби, його територіальному органі, а також підприємстві, установі та організації, що належать до сфери його управління".
Якщо врахувати відкритість інформації в Prozorro, і можливість за допомогою доступної інформації знаходити корупційні схеми або мати достатньо аргументації для перевірки діяльності держкомпанії або бізнесу, підозрюваних у корупції, то цей механізм істотно ускладнює реалізацію махінацій.
Більше інформації про роботу системи Прозорро.Закупки та електронні тендери у нас на сайті.